Licht op autisme

Rots & Water

Rots en Water is een sociale weerbaarheidstraining voor kinderen en (jong) volwassenen.

In het onderwijs is vaak veel aandacht voor taal en rekenen, voor het denken. Maar in je leven heb je veel meer nodig dan alleen je hoofd. Mens zijn is je denken én je lijf en de samenhang daartussen. Hoe sta je stevig?Hoe weet je wat je grenzen zijn en wat de grenzen van anderen zijn? Hoe weet je hoe je je voelt en wat kun je daarmee?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je altijd terug kunt naar je “basis”. Ook als er druk op je wordt uitgeoefend, of als er dingen onduidelijk of overweldigend zijn. Zodat je vanuit je basis, vanuit kracht en rust voor jezelf op kunt komen en je eigen weg kan kiezen.

 Tijdens de Rots en Water training leer je via fysieke oefeningen je basis ervaren. Daarnaast leer je ook weerbaarheidsoefeningen, als het moet kun je voor jezelf opkomen. Dit vergroot je zelfvertrouwen. Ook zijn er oefeningen met anderen, hoe ervaar je jou en zijn/ haar grenzen?

Soms is het beter om meer  ‘Rots’ te zijn (sterk, krachtig)  en soms juist meer ‘Water’ (flexibel, meebewegend).       Na deze fysieke oefeningen ga je hier ook met elkaar over in gesprek. Combinatie lijf en denken.

Er wordt op veel verschillende manieren gewerkt, bijvoorbeeld met stoeivormen, rollenspellen, grensoefeningen, intuïtie-oefeningen en oefeningen met lichaamstaal.

 Naast het gronden en centreren zijn de oefeningen ook gericht op:

  • Je energie leren beheersen en richten.
  • Het bewust worden van lichaamstaal, zowel van jezelf als van anderen.
  • De ontwikkeling van communicatie en empathisch vermogen door fysieke communicatie
  • Het leren verwoorden van gevoelens en gedachten.
  • Het bewust worden van en leren vertrouwen op intuïtie en gevoel.
  • Het bewust worden van je eigen grenzen en van de grenzen van anderen.

 Stevig staan en je eigen grenzen en die van anderen beter aanvoelen vermindert ook pestgedrag. Iemand die stevig staat en zelfverzekerd is wordt minder snel gepest en zal ook zelf minder snel gaan pesten. Er zijn meerdere oefeningen die specifiek zijn gericht op het voorkomen van pesten.

 Emoties/ spanningen en gevoel komen fysiek tot uiting in de vorm van spierspanning, een aritmische ademhaling, een versnelde hartslag en is ook te zien aan je lichaamshouding. Als je een goed lichaamsbewustzijn hebt, kun je deze emoties en spanningen beter voelen. Pas wanneer je stress fysiek voelt, door bijvoorbeeld gespannen nek- en schouder spieren ga je ontspanning zoeken en kan de oorzaak van spanning worden herkent.

Deze trainingen bied ik samen met mijn collega coach- trainer Wendie Derks aan.